Zadbaj o swoje zdrowie

Czy wiesz, co jesz na co dzień?

W obecnych czasach, mało kto przywiązuje wagę do tego, co ląduje na jego talerzu. Oczywiście, duża część społeczeństwa stara się jeść zdrowo, co jednak nie zawsze daje spodziewane efekty, ponieważ wiele osób nie wie, w jaki sposób skomponować swoją dietę, żeby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. W momencie, w którym dochodzi do jakichkolwiek niedoborów, pojawią się różne niepożądane efekty. Zawroty i bóle głowy, pogorszenie samopoczucia, bezsenność, skurcze, bóle mieści… A to tylko niektóre z objawów, które mogą towarzyszyć niedoborom różnych mikro i makroelementów. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji?

Obserwuj swój organizm i korzystaj z pomocy lekarzy

Samodzielne komponowanie swojej diety, w taki sposób, żeby dostarczyć swojemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników, jest trudne. Nawet mimo najlepszych chęci, może się okazać, że pojawiły się jakieś niedobory. Co robić w takiej sytuacji? W pierwszej kolejności udać się do lekarza i zrobić morfologię, żeby zobaczyć, jakie niedobory występują w naszym organizmie. Jednym z rozwiązań są suplementy witaminowe, które można kupić w aptekach oraz drogeriach. Obecnie, na rynku można znaleźć preparaty zawierające wszystkie substancje, które należy dostarczać organizmowi, aby być zdrowym i cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Czy suplementy trzeba brać pod kontrolą lekarza?

Niekoniecznie, chociaż jeżeli zaczynamy łączyć ze sobą różne preparaty, to może się okazać, że dostarczamy sobie nadmiar jakiejś substancji. Szczególnie w momencie, w którym sięgamy po produkty wieloskładnikowe. Jeżeli chcemy zacząć brać suplementy witaminowe, skonsultujmy się z lekarzem lub farmaceutą pracującym w aptece. Dzięki takiej konsultacji, dowiesz się, jakie preparaty są dostępne na rynku i na jakie warto zwrócić uwagę. Oprócz marki, istotna jest również forma, przyswajalność oraz zawartość konkretnej substancji w jednej dawce.

Należy pamiętać, że nawet biorąc suplement, który zawiera dużą ilość makro lub mikroelementu, może się okazać, że jego przyswajalność jest znikoma. Dlatego, zanim kupimy jakiś produkt, sprawdźmy, w jakiej formie będzie on najlepiej przyswajalny. Czasami będą to tabletki, innym razem kapsułki, a jeszcze kiedy indziej krople (tak jest np. w przypadku suplementowania witaminy D). Posiadając wiedzę na temat konkretnej witaminy lub minerału, będziemy w stanie podjąć świadomą decyzję o wyborze najlepszego dla nas produktu. Suplementu, który spełni nasze oczekiwania.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com

Czy warto regularnie przyjmować suplementy witaminowe?

Należy mieć świadomość, że systematyczne przyjmowanie witamin i minerałów jest niezbędnie do zachowania pełnego zdrowia. Oddziałują one bowiem nie tylko i wyłącznie na kondycję fizyczną, ale również rozwój i samopoczucie. Warto wiedzieć, że przyjmowanie wspomnianych witamin praktycznie bez żadnej kontroli oraz umiaru nie jest dobrym rozwiązaniem. Godny uwagi jest bowiem fakt, że utrzymanie właściwego poziomu witaminowego jest tak samo istotne co zaspokajanie ewentualnych niedoborów. Część witamin powinno się jednak przyjmować w znacznie większych dawkach. Jakie BEE – suplementy witaminowe warto spożywać częściej?

Witamina D

Warto wiedzieć, że w klimacie, w którym znajduje się Polska skórna produkcja witaminy D jest ograniczona. Słońce świeci bowiem tylko przez 75 dni w całym roku. W przypadku cieplejszego ubierania się ludzie zasłaniają swoje ciało, przez co dochodzi do spadku poziomu witaminy D. Godny uwagi jest fakt, że dzienne zapotrzebowanie omawianej witaminy wynosi od 0,01 do 0,02 mg. Ilości oczywiście są bardzo małe, jednak wspomniana witamina jest nie tylko wolno produkowana, ale również bardzo trudno przyswajalna.

Jakie suplementy powinny przyjmować osoby aktywne fizycznie?

Zapotrzebowanie jest oczywiście zależne od bardzo dużej liczby czynników, należy do nich oczywiście zaliczyć poziom aktywności fizycznej. Osoby, które systematycznie trenują sport powinny zdecydować się na produkty, które są bardzo bogate w witaminy A, C, E, selen, a także cynk. Cechują się one bowiem bardzo istotnymi właściwościami antyoksydacyjnymi. Trzeba oczywiście także pamiętać o znacznym wzroście zapotrzebowania na żelazo, wapń, witaminę D czy witaminy z grupy B. Należy zdawać sobie sprawę, że przedawkowanie witamin w przypadku szybkiego metabolizmu może doprowadzić nie tylko i wyłącznie do osłabienia organizmu, ale również nudności, biegunek czy licznym problemów z układem neurologicznym.

Dlaczego B12 jest tak istotna dla wegetarian?

Warto wiedzieć, że wspomniana witamina B12 nie występuje w roślinach. Ponadto należy zaznaczyć, że ponad 90% osób na diecie wegetariańskiej zmaga się z jej niedoborem. Przejawia się to przede wszystkim występowaniem anemii złośliwej. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że wegetarianie mogą być przez to bardzo podatni na różnego rodzaju uszkodzenia układu nerwowego. Doskonałym przykładem może być stwardnienie rozsiane.

Należy mieć świadomość, że dzienne zapotrzebowanie na wspomnianą witaminę wynosi od 2,4 do 2,8 μg. Jest ona konieczna szczególnie w procesie  krwiotworzenia w szpiku kostnym. Uczestniczy także w syntezie węglowodanów, kwasów nukleinowych czy niektórych lipidów.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com

Czy warto przyjmować suplementy witaminowe i kiedy to robić?

Kupujemy witaminy, ponieważ zapewniają one dobre zdrowie, budują siłę, zapobiegają stresowi i przedłużają okres dojrzewania. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy złożone preparaty i suplementy witaminowe (https://www.bee.pl/9308-witaminy-i-mineraly) mogą rzeczywiście zastąpić naturalne substancje.

Jakie suplementy witaminowe są dostępne na rynku?

Półki są pełne suplementów witaminowych. Są one dostępne na receptę, nie tylko w aptekach i drogeriach, ale także w supermarketach i na stacjach benzynowych. Są one w formie tabletek, syropu, żelu i cukierków. Niektóre witaminy są odpowiednie dla dzieci, niektóre dla osób starszych, a niektóre dla dorosłych. Płeć i ćwiczenia fizyczne są w dużym stopniu brane pod uwagę przy komponowaniu suplementów witaminowych.

Czy naturalne witaminy są lepsze od suplementów?

Lekarze i dietetycy ostrzegają, że witaminy i składniki mineralne zawarte w żywności są najzdrowsze. Pod warunkiem, że jest on co najmniej technicznie przetworzony. Świeże warzywa i owoce, zboża gruboziarniste, chleb pełnoziarnisty, tłuszcze roślinne i ryby są prawdziwymi zbiornikami cennych składników odżywczych. Organizm ludzki korzysta z witamin zawartych w żywności, a nie z ich chemicznych odpowiedników. Dzieje się tak dlatego, że oprócz witamin i minerałów znajdujących się w żywności, dostarczamy organizmowi również inne związki, których nie ma w pigułkach. Niektóre z nich przedłużają żywotność witamin, inne ułatwiają wchłanianie składników odżywczych, a nawet wzmacniają ich działanie.

Kiedy należy stosować suplementy witaminowe?

Jeśli dieta jest odpowiednia, nie ma powodu, aby nadużywać suplementów. Jednak w niektórych przypadkach może nastąpić nagły spadek poziomu witamin i mikroelementów lub gwałtowny wzrost popytu. Wtedy należy je wykorzystać. Po pierwsze, suplementy witaminowe przydają się, gdy prowadzimy napięte życie. Po drugie, jemy coraz mniej sałatek, bo mogą nam zaszkodzić. Po trzecie, suplementy witaminowe są potrzebne, gdy zażywamy antybiotyki i nasze diety są niskokaloryczne, co mogą prowadzić do niedoborów witamin i minerałów.

Jak wybrać najlepsze suplementy witaminowe?

Wybierzmy preparat, który jest dla nas najlepszy, używajmy go mądrze i nie używajmy go dłużej niż kilka tygodni. Eksperci ostrzegają przed dalszym stosowaniem multiwitamin. Od czasu do czasu można dostarczyć porcję suplementu, gdy jest on naprawdę potrzebny. Przed podjęciem decyzji o zakupie należy uważnie przeczytać informacje zawarte na opakowaniu lub ulotce. To da nam wyobrażenie o tym, czego możemy się spodziewać.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com